Via een computersysteem kunnen collega’s, maar ook patienten en leidinggevenden, medisch specialisten beoordelen. Omdat er in veel ziekenhuizen nogal veel onderling geruzie is, waaronder in het Diaconessenhuis in Meppel, wordt deze vorm van kwaliteitsverbetering nodig geacht. Een prima initiatief lijkt mij.
Maar wat ik eigenlijk nog interessanter vind is dat dit een vorm is van Corporate Performance Management, een steeds belangrijker wordende tak van sport. Dit is een management filosofie waarbij geprobeerd wordt zoveel mogelijk indicatoren te vinden binnen een organisatie die kwantificeerbaar zijn, en dus eenvoudig meetbaar zijn. Op zich is dit niks nieuws, typische indicatoren als winst, omzet, turn-over, etc. worden al lang gebruikt om de performance van een organisatie aan af te lezen. Met steeds meer informatie beschikbaar binnen een organisatie en de toenemende technologische mogelijkheden wordt het beter mogelijk om ook kwalitieve indicatoren meetbaar, te kwantificeren en inzichtbaar te maken. Voorbeelden zijn algemeen competentieniveau, kennis van vakgebied, effectiviteit omgang ict. Indicatoren die wellicht moeilijk objectief meetbaar zijn, maar wel degelijk van belang voor de totale performance van een organisatie!
Hoe ik hier nu bij kom? We zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een webapplicatie wat dit exact doet. Met deze applicatie kan je normen opstellen, medewerkers beoordelen en evaluaties bekijken. Maar wat net zo belangrijk is: je kan deze gegevens terugkoppelen op organisatie niveau en dit opnemen in het jaarverslag en de jaarcijfers. Het doel is om uiteindelijk ‘zachte’ kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld competenties, net zo eenvoudig te kunnen berekenen als winstcijfers. Vooral in ziekenhuizen, waar een slecht beleid levens kan kosten, lijkt me een focus op deze belangrijke ‘zachte’ factoren, en niet enkel geldzaken, een goede insteek!
Share this post
Twitter
Google+
Facebook
Reddit
LinkedIn
StumbleUpon
Email